onsdag 20 februari 2008

Det underbara här är verkligen underbart. Härligt väder idag, som den vackraste försommardag. Den som kommer för att plöja en åker åt oss med sina oxar har med sig en flock kor som jag ser min uppgift att valla medan han plöjer. Torparkänslan överväldigar mig när jag lyssnar och iakttar de betande djuren. Torparlivet är fullt möjligt här. Arbetslönen är i nivå med självförsörjningsprincipen. Växtligheten är god. Det är intressant att se hur bördigheten nu snabbt ökar på vårt ställe. Den viktigaste punkten är att vi tar tillvara allt organiskt material och har bannlyst all eldning. Som kickstart på de växter som kräver det har vi hönsgödsel. Sötpotatisen odlas i kraftiga drillar. Sötpotatis är den odling som lämpar sig att använda vid nyodling och vallbrott.
Lerhusbygget upptar mycket av vår arbetsdag. Jag efterlyser intresseanmälning till min e-mail adress ewoutvanalphen@msn.com eftersom vi planerar en fjorton dagars ler- och halmbyggarkurs inom en snar framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar