onsdag 1 maj 2013

Kulturskillnader påverkar så stark

Och jag återkommer allt som oftast om detta. Det blir lätt så att vi föreställer att våra värderingar är de "sanna " värderingarna och det gör även människor från andra kulturer. Även de sitter inne med sanna värderingar. En Arab har sina Arabiska värderingar en Chines sina Chinesiska , en Svensk sina Svenska och en Afrikan har sina Afrikanska värderingar. Man kan undra om en Afrikan kommer till landsbygden i Sverige och förespråkar omfattande förändringar. Hur skulle han skulle bli bemött. Han kanske förespråkar månggifte som han berättar fungerar bra i hans hemland. Hans motivering är att man skapar en storfamilj och att ingen hamnar utanför. ( så som han tycker ofta sker i skilsmässosituationer)
Eller han kanske tycker att bortskämdheten av svensk ungdom skulle begränsas mera handfast. Han kanske tycker att var strävan till 0 tolerans i många frågor är för kategorisk. Han kanske tycker att ansvaret på arbetsmarknaden även skulle innebära ansvar hos de arbetslösa. Världen är full med tyckande, och lika full med intolerans. Detta kan vara ett problem när vi kommer som "hjälparbetare" i ett annat land. Först måste vi kolla om de verkligen vill ha vår hjälp, och vilka villkor de ställer på vår påverkan.
Sen är det politiska värderingar som har sitt inflytande. Religiösa värderingar och moraliska värderingar. Jag har mina värderingar. Min granne har sina värderingar och den nyanlända volontären har sin värdering.
Under diskussioner kan man iaktta när det är en inlärd värdering som påtalas, eller om det är en genomtänkt och bearbetad värdering. I Sverige tycks råda kollektiva värderingar, som är ingjutna från barnsben . Pa dagis i massmedia m.m. Här kan man se generationsvärderingar, mans och kvinnovärderingar. Det kan vara vansklig att framföra sina avvikande värderingar. Jag kanske måste vara försiktig att framföra mina värderingar jag kanske kan komma i klinch med oliktänkande..


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar