söndag 16 september 2012

Kostnadsläget i Tanzania har stigit betydande. Vår verksamhet är inte i fara men det gäller att utgifterna hålls under kontroll.



Budgeten och pengahanteringen har lagts upp på så sätt att varje verksamhetsgren måste bära sina egna kostnader. Daghemsverksamheten finansieras via föreningen i Uppsala. Kostnaden 2500 skr per daghem finansieras av de icke öronmärkta pengar som kommer från er som givare. Tillfällig har vi fått stänga daghemmet i Mtula på grund av kassabrist i föreningen i UPPSALA . Det är kraftfulla diskussioner på gång att en av vara härliga volontarer tillsammans med sitt nätverk ska ta hand om driftskostnader till daghemmet i Mtula. I samband med detta är tanken att den luterska kyrkan i Mtula ska bli ansvarig för verksamheten där.

Restaurangen i Matanana har även den sin egen budget. Kostnadsläget plus att matkvaliteten har höjts har gjort att kostnaden för tillfälliga gäster behöver höjas. Rekommendationen är att den behöver höjas till 10.000 Tsh per dygn. Måltiderna behöver höjas till 10.000 shilling per dag. Det innebär att kostnaden för mat och övernattning har höjts till 20,000 shilling per dygn. (20.000 Tsh är i svenska pengar knappt 100 skr) 100 skr är alltså minimum avgiften som behöver betalas av alla som utnyttjar dessa resurser.

Vår lilla Sara är en solstråle, men det kan ändå märkas att hon utvecklas sent på grund av den hjärnskada som uppkom när hennes styvmor försökte att dränka henne. Det var då vi blev ombedda att ta hand om detta lilla barn . Hon hade svår rakitis men nu börjar det att synas att den dagliga mineraldosen hjälper att räta upp hennes ben. Fötterna pekar starkt inåt men vi tror oss se en förbättring.

Vi hoppas få igång lekskolan och att skolan ska stå färdig när Sara är i den åldern. Jag har svårt att acceptera att barn som har kommit att betyda så mycket för oss skulle fara illa i den daliga skolan som finns här. Det känns helt oacceptabelt att barnen måste arbeta för lärarna och att de blir slagna samt att deras potential inte blir använd.

 
Är i Dar es Salaam för att hämta fräscha volontärer. Allt är väl !!!!

Har kommit på ett nytt sätt att förflytta mig i denna hårt trafikerade stad. Nä det är inte jag som har kommit på det för det har funnits länge, men för min del har jag kommit på att motorcykel- taxi är ett snabbt och kul sätt att ta sig vart man vill och jag vill ju både hit och dit!. Susar bak på den snabbaste motorcykel-taxi som jag kan hitta. "Görroligt" som man säger i Sörmland

Imorgon bitti bär det av till Matanana igen.. Kommer nog att flyga den sista biten, (eller motorcykeln) för att slänga mig till min älskade Salome och denna otroliga pojken Johannes. Jag frågade Salome om hon vill ha fler barn men hon stönade fram att det fick räcka med Akisa och Johannes. Dessutom har hon ju mig så det får väl tydligen vara nog.

Mycket ska komma igång. De nya volontärerna ska utnyttjas till bristningsgränsen. Bygga, snickra , teater, musik ,städa och feja, och snart börjar regnsäsongen och då ska potatis sättas och majsen sås. Trädgården och skogsplanteringen kräver också sitt. Jag är laddad så jag hoppas att volontärerna pallar med men det tror jag att dom gör.

Kramar från oss i Matanana

2 kommentarer:

  1. Härligt att höra att Sara mår bra och precis en liten solstråle som precis som alla andra bra ska ha det bästa i livet!:) håller med om att hon inte ska behöva uppleva den dåliga skolan utan hon får uppleva den positiva skolan som alla barn borde få ha rätt till. Låter som det är mycket på gång i Matanana och det hade varit kul att få vara där! Tänker på er! kramar Madde

    SvaraRadera
  2. Vilken blogg...!:) Jag blir så lycklig av att se att fler vågar se....mvh Anna

    SvaraRadera