fredag 14 september 2012

Fantastiskt, underbart, upprörande, skrämmande.

Blandningen av känslor följer alla som besöker Tanzania. Orimlig fattigdom och svindlande möjligheter.
Sitter man som jag just nu på ett femstjärnigt hotell och gottar sig med gott kaffe och en bakelse så förefaller livet som ett paradis.
Men tänk om man skulle falla igenom, om man skulle hamna i fattigdomen och missar !? Eller som en av mina vänner just nu är i fängelse Att riskera ett års fängelse för något som bara är ett försök av myndigheterna att klämma besökare på orimliga pengar i mutor.

Atmosfären till utlänningar har försämrats. Det hela började med ett uttalande av presidenten att man skulle vara försiktig med utländska storfinanser som lägger under sig allt större mark-arealer, gruvor och inkomstbringande verksamhet. Detta har tolkats av lägre myndigheter att nu är det mera tillåtet att klämma åt besökande gäster , hjälparbetare och givare.

Min vän Jeroen har misskött sitt arbetstillstånd och det är olaglig. Men så som det framgår nu så kan man bortse från denna olaglighet om han kan åstadkomma en större summa pengar i tjänstemannens ficka. Försöker att stötta Jeroen men det är av största vikt att jag inte blottar mig och utsätter mig för att bli nästa person som angrips. Korruptionen tar ingen hänsyn och det kan alltid finnas en orsak till angrepp. Måste komma ihåg vad som är min uppgift och prioritering.

Den stora prioriteringen är JOHANNES .
Salome och Johannes är nu tillbaka från Nairobi. Johannes KAN GÅ!!!!! Tänk er denna svindlande söta Johannes som går omkring. Han babblar ett underbart läte . Han babblar på så som han tror att vi gör. Emellanåt låter det som ett ord som vi använder. Jag hör att han säger pappa men Salome tror att han säger mamma. Det ar uppenbart att språkandet är på väg.
Jag och hela omgivningen älskar honom så till den milda grad. Det är tur att vi är manga som kan turas om att passa honom för han är MYCKET rörlig.

Hälningar Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar