onsdag 6 juni 2012

Jag går nu med ena foten i en blomsteräng och med andra foten i het tjära. 

Så mycket underbart med barnens musik ,dans och människomöten.
Men sen rätt vad det är så fastnar man i en avgrunds djup seg massa.
Just nu är vi allvarligt anklagade för att vi bidrar med traktens ungdomars förfall. Man tar näst intill avstånd från Moyo kwa Moyo för att man anser att vi kommer med en dålig attetyd.

Man har gått så långt att man har samlat ett antal negativt inställda personer och att man har författat ett MYCKET negativt brev riktad till den högsta myndigheten i länet. Resultatet kan bli att vi hamnar inför en destruktiv granskning.

Orsaken till anklagelse är troligen att man vill peta bort Moy kwa Moy för att komma åt våra resurser. Man anklagar oss för att vi har haft namngivna volontärer som ska ha misskött sig i kärleksaffärer. Man överdriver anklagelsen i grova ordalag. Prata om orimlig anklagelse anklagelse och hotet är att vi ska ställas under granskning. Denna granskning består av ett granskningsteam som poliser , sedlighetspolis och myndighetspersoner. Maffiga personer som är vana att få folk att säga det de vill att de ska säga. Man hotar med fängelse och att kontakta ambassaden.

Resultatet skulle då troligen bli att vi får avsluta vår verksamhet här. Det är ingen som tar hänsyn till att vi hjälper många människor för man är bara ut efter sin egen vinning.
Samhället är så genomsyrat med korruption så man kan kräkas.

Tekniken att få andra att betala är först att stryka medhårs, och om det inte verkar längre så ta man till hot och orimliga anklagelser.

Nu rekommenderar mina rådgivare att jag ger mutor till den högsta ledningen . Beloppet 2000 kr har nämnts att förmedlas via en bulvan. Situationen är mycket skrämmande och det känns som om man sjunker allt djupare i den heta tjäran. Men tro mig. Min styrka kommer när den behövs. Vi kommer att klara av även denna press.

Men jag kräver av framtida besökare att ta mina råd och anvisningar på allvar. Om jag säger att visa kläder inte är acceptabla så menar jag det. Om jag säger att ett visst beteende inte är acceptabelt så menar jag det. Den som inte kan acceptera detta  är inte välkommen hit!!!.

Vi har så mycket underbart att arbeta med så låt oss hålla oss undan från onödiga svårigheter.

Kramar från oss i Matanana!!!!

2 kommentarer:

  1. Maria Arvidsson6 juni 2012 kl. 21:26

    Tala med svenska ambassaden och be att få deras "good will" över verksamheten. Tala även med vår biståndsminister och be om samma sak. Det vore märkvärdigt om tanzanska myndigheter skulle motsätta sig humanitära insatser på sin landsbygd, som dessutom är hårt drabbad av AIDS, HIV. Hör av dig om du behöver hjälp!

    /Maria

    SvaraRadera
  2. Maria Arvidsson6 juni 2012 kl. 23:01

    Eller kanske enklast; Använd dig av tanzansk retorik. Om de förbinder sig (ev. med kontrakt) att bedriva samma verksamhet för xx-antal barn i xx-antal år, så erbjuder du dig att byta. Ambassaden/konsulatet bör kunna erbjuda hjälp att författa ett sådant kontrakt, tror jag!

    SvaraRadera