onsdag 23 juni 2010

Vi mår bra, men ibland är det lite stökigt. Man slutar inte att förvåna sig över mentaliteten.
Vår allas älskade Lea, som städar i vårt hus och är som en mor för oss. Hon är en verkligt underbar människa. Alltid hjälpsam, omsorgsfull och helt underbart. Det har nu framgått att hon stjäl friskt. Andra medarbetare har kommit på henne, och för att blidka dem har hon även stulit för deras räkning. Salome kom på dem när jag var i Dar. Nu när jag är hemma igen har jag bestämt att alla ska avstängas från arbetet i en vecka. Får se sen hur vi gör. Afrikaner som jag frågar säger enstämmigt ”avskeda de som stjäl. Det finns många som vill ha detta arbete”. Men kan vi verkligen avskeda den ena efter den andra? Så å ena sidan skulle jag vilja låta det bero med en kraftfull varning. Å andra sidan känns det inte bra med en person i huset som man inte kan lita på.......

Nya volontärer är åter på plats. Stället sjuder av arbetsvilja och förväntningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar