torsdag 21 januari 2010

När man åker från oss till Mafinga, då är det en tupp som konsekvent spatserar omkring på en helt öde sträcka av vägen. Ska vi inte ta den tuppen, frågar jag Salome, den tycks inte tillhöra någon! Jag tror inte det, säger Salome, det är flera som har försökt, men när tuppen är hemma hos dem så börjar den tala, och kräver att bli släppt tillbaka till sitt tillhåll. Där var den brukar sova i ett träd, har människor lagt kläder och gåvor till denna tupp (ande).
Det är så mycket jag har kvar att lära. Är det vårt "logiska" tänkesätt som är det rätta? Eller går vi miste om en del kvaliteter?
Jag vet inte, känner mig egentligen osäker. Osäker på vad som är rätt, osäker vad vår uppgift är i Afrika. Osäker på .........

Som igår, jag hälsar på i en skola. Flera hundra barn väntar på att en lärare ska komma. Jag försöker kommunicera med dem, men de är som bortkomna. Någon är näst intill oförskämd mot mig. Sen kommer läraren, och han som bär sig åt som en potentat, han får barnens respekt. Nå, i vilket fall så blir jag inbjuden med volontärerna att komma till en liten tillställning på fredag som de ska anordna till oss. Man kommer inte in i det Afrikanska systemet, om man inte går den officiella vägen och den går genom hela maktapparaten.
Alla möten är maktsmöten, om jag har makten förväntas jag att trycka ned. Utan den makten blir jag ned tryckt.....

Har lite bekymmer. Ett nytt skolår har börjat och många av våra skyddslingar går nu till förskolan eller till ettan. I nästa åldersgrupp tycks inte alls lika många barn finnas. Måste undersöka om statistiken visar att dessa åldersgrupper är av en föräldrageneration som har drabbats hårt av Aids.

Idag är Salome och jag till Iringa. Vi har ordnat med ett möte av de handikappade människorna i Mafinga, som vi hjälper att bilda kooperation. Nu vill vi låta oss inspireras av det engelska projektet Neema, som hjälper handikappade i Iringa. Det ser både underbart, men även skrämmande, ut med hur mycket tillförlit dessa handikappade nu tar ledning av mig att bygga upp en mera dräglig och mänsklig framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar