tisdag 27 oktober 2009

Kära vänner. Allt är bra. Allt är i sin ordning. Vi gråter för sorgen, och sen sjunger och skrattar vi vid elden.....
Bygget i Bumilayinga är i full fart. Jag har jämt göra att hålla byggarna med byggmaterial. Även sjukstugan är påbörjad. Vi bygger på grunden, men sen kommer det att bli en paus, för regnperioden är inte den bästa tiden for byggandet. Sista handen läggs på det hus som Kenzan Tours och Wäxthuset har finansierat. Gänget som ska bo där är så ivriga för inflyttningen. Waldorfskolan från Dar es Salaam har varit här och tillsammans med volontärerna har de byggt ett lerhus för getterna och hönsen. Våra unga familjemedlemmar Felician, Justin, Vito m.m håller på att bygga ett garage, en verkstad. Odlingen är så viktig, vi har stor framgång, mest beroende av att vi har bannlyst eldningen. Nu är marken full med organiskt material. Det motverkar igenslamning, och minskar uttorkningen. Vi har nu flera grisar. De går på större inhägnade områden. De är goda markskötare, de gödslar och man kan redan ana hur positivt det är för kommande grödor. Härliga energier, men inte utan svett och möda.
Jag är mycket glad med volontärernas insatser och deras positiva betydelse för projektet, men nu kommer ”men-et”. Några har inte fattat vad de ställer till med när de går utmanande klädda. Dels utesluter de sig från naturliga gemenskaper och ger olämpliga signaler. De är inte medvetna om vilken vansklighet de utsätter sig och projektet för. Byledningen har kommit med starka anklagelser mot oss, och ifrågasatt om det är till nytta för byn att vi kommer med så olämpliga förebilder. En delegation fran kyrkan har beklagat sig. Allvaret kan inte underskattas!!!!!!
Det är svårt att föreställa sig, men tjuvar och horor kan bli stenade i detta samhälle...... Risken för detta är väl inte så stor för västerlänningar, men man borde förstå vilken frustration det ger när de som man beundrar har så lite förståelse för den kultur de besöker. Jag är ledsen om jag har felat i att förklara sakens allvar tidigare, och därför vill jag inte missa nu i att göra mig tydlig. Om det återupprepas kommer Salome och jag att överväga att inte ta emot nya volontärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar