torsdag 11 september 2008

Hej alla Afrikavänner.
Sitter denna tidiga morgon på stationen i Stockholm. Det är så mycket som händer i Yatima moyo kwa moyo. Jag vill försöka att skriva och informera till många av mina vänner på en gång. Idag ska jag träffa vännerna på Volontärresor. Verksamheten har tagit ordentlig fart. Många volontärer åker. Är vi för många ? Det beror på. Om vi alla sätter oss att häcka i Matenana, då är det stor risk att vi är för många. Men om var och en använder sina resurser och tar sig för en uppgift som samstämmer med helheten så är vi en viktig droppe i ett ofantligt behov. Hela Mufindi distrikt är i ett skriande behov av stöd med sina föräldralösa barn. Och om vi begränsar oss att "bara" hjälpa till med föräldralösa barns AKUTA behov för stunden så har vi inte sträckt oss till vår potential. Vi kan verkligen betyda något i denna trakt där vi arbetar. Flera organisationer har hört av sig att de vill ha vårt stöd. Framförallt för att vi ska vara hos dem och inspirera. Projekt som är initierade av västvärlden fungerar så länge som projektinitiatorn är på plats, men så snart det är "obemannat" så förvandlas någon där till att bli en lurendrejare. Roffar åt sig ,missbrukar resurserna. Även jag har råkat illa ut för detta. Men nu har jag min hustru Salome, som råkar vara samma person som er vän Salome. Hon håller ställningarna när jag inte är hemma. De organisationer som jag har kontakt med vill att vi ska vara deras "bevakare" när de inte är närvarande. Salome och jag som då och då besöker projekten, och vi har då fullmakt att ingripa om korruptionen visar sitt fula nylle. Eller att några volontärer stationerar sig på detta vänprojekt.

Fick information av vår vän Hebro (han som hämtar från flyget) att fem volontärer har anlänt och att de nu är på väg med tåg till Makambako, där kommer Salome att hämta dem. Jag är så glad, jag är så lycklig. Ser hela händelsen framför mig. Det spännande tåget, förväntansfulla volontärer. Min härliga Salome, som på så kort tid har förvandlats från en av tjejerna i byn till att vara Matron, ledare, arbetsgivare och allt därtill. Vad behöver göras i denna månad? Det behöver ställas i ordning så att även nästa gäng kan landa i Matenana i oktober. Daghemmen i Ulule och Bumelainga behöver besökas flitigt, så att arbetet där inte blir eftersatt. Vi behöver arbeta med miljön. Sophanteringen, skönheten, ekologiskt tänkande. Vi behöver ha den bästa möjliga kontakt med byn i övrigt. Vi behöver föregå med gott exempel att inte supa. (Drickandet i byn är ett av de största problemen). Att sporta med ungdomarna är viktigt. Att musicera, sjunga och umgås är viktigt. Att ta med några barn i allt som man gör är viktigt (men se till att Viktoria eller Salome vet att ni tar med något barn).

När det blir marknad i byn ska vi köpa mycket kläder, så att vi kan klä upp de barn som behöver det. Ta eget initiativ, men förankra hos Salome.
Det är mycket viktigt att vi inte ger gåvor till höger och vänster. Kom ihåg att vår uppgift är barnen. Inte att befrämja korruptionen och att utbilda tiggare!!!! Klä er unte utmanande, se efter själv vilka signaler ni ger till omgivningen. Sen är det viktigt att ni inte har för roligt innan jag har kommit!!!!!!!

Kram Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar