torsdag 26 mars 2009

Hej dagboksvänner. Afrika är Afrika, det låter sig inte förnekas. Kan man inte klara av allt lurendrejeri så har man inget här att söka.
Salome och jag lever under ett ständigt våldshot. Vi har satt dit en tjuv, och nu får vi våldshot då och då.
De vita som jag känner har skaffat sig vakthundar och bygger mur kring sin egendom. Jag vill inte komma dit hän. Men visst blir man lite ängslig ibland. Ett liv betyder inte så mycket här. Vi har stor framgång med projektet, men framgång föder avundsjuka. På Salomes manér ber vi om andligt beskyd. Och faktum är att vi är märkvärdigt trygga trots omständigheterna.
Jag får mera och mera klart för mig att min uppgift nu är att värna om Salome. Att vara hennes beskyddare och den som backar upp henne. Hon har en imponerande andlig kapacitet. Jag är helt övertygad om att hon kommer att uträtta storverk och då är det mig en ära att vara hennes ledsagare.
Tyvärr har vår möjlighet att åka till Sverige tillsammans minskat påtagligt. Jag satsar nu på att vi kan åka tillsammans i maj 2010.
Den 7 Maj är jag nu ensam på väg till Sverige. Det ska bli roligt att vara ett tag i Sverige, men samtidigt är det för bedrövlig att behöva lämna mina kära här.
Denna vecka pågår en konferens i naturmedel. Den välkanda dr. Peter Feles håller en konferens i ämnet hemma hos oss. Både Salome och jag är mycket intresserade. Det ser ut att vi kommer att arbeta med naturmedel framöver. Flera bitar intresserar oss. Odlande av naturmedel, tillverkning av mediciner. Och tillämpning. Vi har redan börjat med viss framgång. Patienter kommer, fastän vi bara ser oss själva som studerande. Det är framförallt immunstärkande medel som intresserar oss . Jag håller på att anlägga en örtagård. Vi har även planterat Moringa-träd. Vitlök är vårt universalmedel, likaså papaya, vitkål, Aloe vera med flera afrikanska medel vars namn inte vill fastna i mitt minne. Vi behandlade en persons sår med saltvatten och vitlök, nu tycks han ha har tagit som heltidsarbete att sända hjälpbehövande till oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar