lördag 10 januari 2009

Det var en sådan där dag igen! Åkte tidigt på morgonen med Salome för att uträtta ärenden i Mafinga. Vid en bäckövergång i Mtula på vägen till Mafinga ser vi att en Dalla dalla (minibuss) har kört fast i bäcken. Jag kör i bäckfåran med min fyrhjulsdrivna Landcruiser för att komma framför Dalladallan och kunna dra den loss. Men jag fastnar ohjälpligt i drivsanden. Vi får med gemensamma krafter loss Dalladallan, men min bil står där helt omotiverat långt ut i bäckfåran, hopplöst fastkörd!!!!!
Dalladallan är redan lastad över alla gränser. Men jag får plats pa taket. Det finns knappt något att hålla i sig i. Så det känns vanskligt med den krängande stönande minibussen. Vi kommer till Mafinga och jag tar hjälp av en fyrhjulsdriven bil. Men inte förrän jag har övertalat ett tjugotal man till får vi loss min tunga landcruiser. Man formligen bar ut den ur sumpmarken. Jag älskar styrkan i Afrika. Allt är möjligt, bara vi musungos (vita) lär oss att inte bestjäla afrikaner på deras handlingsförmåga. Som en av dem, som del i gänget kan man åstadkomma det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar