tisdag 15 augusti 2006

Förkylningen är allomfattande. Drag – kalla vindar. Det är inte så kul att bli serverad av en förkyld person som snörvlar och fräser. Det förväntas stor brist på mat till hösten, och det förbereds inget att lindra hungern som är på väg in i hela Afrikas horn. Man tror till och med att regeringen sitter kvar på matförråden för att invänta prisstegringar som då kommer dem själva tillgodo. 80 % av nötkreaturen har dött. Det jag mest håller på med är att bygga i lera och halm, inte för att det är ovanligt eller exklusivt, utan därför att det är det gängse. Jag vill gärna lägga till saker som jag tycker fattas. Kvalitet – skönhet – isolering – hållbarhet.

Gästhemmet kommer att bli en skönhet: varmvattenberedare – badkar - bra belysning m.m. Jag har bestämt mig för professionella halmtak. En yrkesman kommer att lägga dem. Har beställt 3000 halmkärvar, och måste nu tänka ut en ändamålsenlig och vacker takkonstruktion. Till att börja med över samlingsrummet ”Bandor”, och över den första gästlägenheten. Det är en hel del som man får lära sig.

Ett gäng barn söker kontakt på avstånd genom att göra konster. Jag bjuder dem på kex ur en korg. I ett vips är korgen tom, - inklusive de matvaror som låg i botten.

Ber om ”koffi” och servitören börjar skämtsamt klatscha till mig. ”Ja, du bad om koffi, nu ger jag dig koffi som betyder slag! Men du vill ha kakawo (kaffe)". Det blir inte lätt att lära sig swahili.... Litet exempel: ”Intumiski wa kike wa kazi za nyumbani” betyder hemhjälp. Infektion: ”ugonjwa wa kuambukiza”. Annars uttalas många igenkännbara ord med ett i på slutet: koran – kurani, cykel – baiskeli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar