onsdag 25 april 2007

Kära läsare. Det var en chock att komma in i den Afrikanska kulturen och situationen. men det är även en chock att komma till Sverige. Vilket är den faktiska sanningen? Vad är rätt!? Här i Sverige rusar man omkring inhöljd i teknik och elektronik. Det talas mycket om allergier, trötthet och utbrändhet, - även brist på pengar är ett stort ämne. I Tanzania var det brist på pengar, men har man mat i dag, så råder det glädje. Det finns trötthet, men då lägger man sig att sova.
Jag har levt i tio månader utan TV och inte förrän nu inser jag vad mycket effektiv tid det har frigjort.
Det var härligt att bli mottagen av vänner och ramla in i ett fungerande liv. Har skrivit in mig på min gamla adress. Jag vet ännu inte riktigt vet var jag kommer att bo denna sommar. Tillsvidare bor jag hos Solveig som har förbarmad sig över denna Världsluffare. Ämnar stanna i Sverige tills den 15:e oktober, längtande efter min kära Salome, Akisa och efter barna och vänner i Tanzania. Här i Uppsala har jag arbete på Swebus, och det kändes mycket bra att bli glatt välkomnad där. Arbetandet och att tjäna pengar är min främsta uppgift under tiden i Sverige. Men jag hoppas även att få kontakt med dem som önskar information om verksamheten i Tanzania. Vi behöver få mera hjälp med att marknadsföra, att göra en engelsk hemsida, att göra projektet tillgängligt internationellt. Jag vill ha kontakt med kyrkor som kan tänka sig att ha ett fadderförhållande med kyrkor i Matenana (jag har en härlig video från projektet och den Lutherska kyrkan i Matenana).
Det var roligt att få tillfälle att berätta om projektet på kommunals årsmöte, detta resulterade i en del intressanta kontakter. Jag har nu bra möjligheter att ta emot volontärer i Matenana. Det är det som känns som det viktigaste nu, att fler blir involverade i detta meningsfulla arbete. Hör av er!!!

Många hälsningar Ewout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar