söndag 18 april 2010

Blev tillfrågad om jag ville ta en 15-årig flicka till läkare i Iringa. Hon kräks blod och är mycket smal. Läkaren i Mafinga ansåg att hon har ett hjärtfel. Själv tror jag på för hög magsyra och sår. Tyvärr sände läkaren från Mafinga med ett uttalande om hjärtfel, med resultat att läkaren i Iringa inte gjorde tester, utan lät sig påverkas. Nu är diagnosen hjärtfel. Och man frågar mig om jag kan ta henne (Cecilia) till Dar es Saalam. Jag ser gräsliga kostnader framför mig. Först att ta henne till Dar es Salaam. Sen om det skulle behövas en operation, stora pengar skulle behövas. Jag har inte dessa pengar, och måste hela tiden avgöra var pengarna gör störst nytta. Men det är svårt att säga ”tyvärr kan vi inte hjälpa dig.... Du får fortsätta att kräkas blod”. Längtar efter min Salome, hon brukar kunna trösta och lugna mig. Salome och Filician är i Nairobi. De går på en Waldorf kindergarten-lärarutbildning.
Det är häftiga grejer igång med samtal kring mänskliga rättigheter, och mer specifikt barnens rättigheter. Vi blir tillfrågade att göra vård geografiska arbetsområde till ett exempel, där vi verkar för barnens rättigheter. Jag kan få kraftfulla partners i denna uppgift, men på afrikanskt manér förväntar de sig att jag ska ta ledningen. Det som vi pratar om är: A) att stötta tonårsmammor, B) att verka för att det blir slut på att barn får stryk i skolan, C) att barnen inte blir sexuellt utnyttjade, framförallt inte i skolan, och D) att det blir slut på att barnen används i skolan för att utföra jordbruksarbete åt lärarna.
Kommer att skriva mera om detta, men nu behöver jag åka hem .Det är många uppgifter som väntar. Den mentalt störda flickan i Mtula har inte varit på dagiset på ett tag nu, hon är sjuklig och vanvårdad. Hjälp oss att hjälpa, pg 90 01 59-5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar