söndag 21 april 2013

Det är riktiga höjdarstunder att vara tillsammans med barnen.


Vi har nu 24 barn och ungdomar i vår storfamilj.
Lea, Beckham, Johannes, Sara, Wittnes, Alfa, Souwadi, Pomuko, Jamsi, Bennisson Omari, Betries, Rakel, Tomani, Ciamin, Elisabet, Filippo, Jana, Isak, Justin. Ciamin, och Akisa Undrar vem jag glömmer? Dom var 24 när vi satt kring elden igår. OK då var även Douw och Vito med och de är inte helt våra barn även om de är här för det mesta..

Sambor som florerar i Sverige är inte en Tanzanisk grej. Här är det giftemal som gäller. Även om man sen vill flyta isär sa är det svårt för kvinnan. Hon kan inte gifta om sig så som mannen kan..
Om ni lyssnar på denna lilla berättelse så förstår ni vad jag menar.


Souwadi är en av våra älskade medarbetare. Hon har dottern Marta. Pappan till Marta heter Arnold . Han arbetade hos oss i flera år . Han var omtyckt och jag såg honom som ett framtids- ämne. Han skulle få hjälp med körkort och sin fortsatta utveckling. Men en vacker dag så stal han en mobiltelefon. Jag sa åt honom att gå och hämta telefonen så skulle vi resonera om saken efteråt. Detta är nu 4 år sedan tillbaka. Han har fortfarande inte kommit .Han lämnade sin hustru och sitt barn. Han lämnade ett bra arbete allt för en billig mobiltelefon. Souwadi berättade att igår att han dök upp . Han kan komma och gå som han vill för han har fortfarande familjefaderns rättigheter. Han har gift sig med ytterliga en hustru och de har ett barn.
Souwadi kan inte skilja sig och kan inte gifta sig så som mannen kan. Sorg i mitt hjärta för en sådan fin människa som Souwadi.




 

söndag 7 april 2013

I västvärlden har man svårt att acceptera auktoriteter.


I Afrika är hela systemet uppbyggd på att man ska acceptera auktoriteter.
I mötet mellan kulturer skapar detta betydande problem.
En västerländsk person (en Musungo) placeras högt på denna skala
Men när denna Musungo sen i sin tur har svårt för att acceptera Afrikaner i en auktoritär ställning så uppstår en maktkamp.

Som hjälparbetare, givare har man en makt men är den ställd under eller över den för övigt rådande auktoritets strukturen ?
Den "goda" givaren blir väldig förvånad när hans gåva blir ifrågasatt.
Han vill ge till den fattiga men med hans gåva markerar han att han ifrågasätter by-ledningens" auktoritet.
Givaren har gått förbi den rådande strukturen.
Det var by-ledningens uppgift att värna om den fattiga, men medlen att hjälpa den behövande har nu styrts förbi honom.
Givaren har markerat att han ifrågasätter "by-ledningens "auktoritet

Med vårt hjälpande riskerar vi att rubba etablerade sociala system, och resultatet blir att mottagaren blir alltmera beroende av vårt givande
Ett litet exempel.
Våra volontärer vurmar starkt för att få slut på agande i skolorna.
Verbalt angriper man lärarna inför klassen för hans barbariska handlande.
Vad har man åstadkommit med att angripa läraren? Man har åstadkommit att läraren känner sig hotad i sin auktoritet. Och detta kan resultera i att barna blir mer slagna.

Under årens gång har jag lärt mig att man måste skapa ett förhållande till läraren ,stötta honom i hans omänskliga uppgift i att hantera barn och stora klasser,
Och genom detta få läraren att önska att hjälpa barnen, att man styr så att läraren själv inser och kämpar för att barnaga upphör.